flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Про стан роботи із зверненнями в територіальному управлінні державної судової адміністрації та місцевих судах Херсонської області

19 травня 2010, 15:01
Як і в попередні роки, у 2009 році територіальним управлінням та місцевими судами області приділялася й приділяється у повсякденній роботі посилена увага розгляду звернень громадян та особистому прийому громадян. Такий підхід дає можливість своєчасно виявити причини, що призводять до порушення законних прав та інтересів громадян, а також прав та інтересів суддів, працівників апарату судів.
         На виконання Указу Президента України від 7 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» й Інструкції з діловодства зі зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднання громадян, на підприємствах, в установах, в організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 348 структурними підрозділами територіального управління державної судової адміністрації в Херсонській області та місцевими судами області здійснюється комплекс заходів організаційного, інформаційно-аналітичного характеру, спрямованих на суттєве поліпшення роботи зі зверненнями громадян, безумовне виконання вимог законодавства, зокрема щодо:
-         недопущення надання неоднозначних, необґрунтованих або неповних відповідей на звернення громадян, із порушенням строків, встановлених законодавством, безпідставній передачі розгляду звернень іншим органам;
-         викорінення практики визнання заяв чи скарг необґрунтованими без роз’яснення заявникам порядку оскарження прийнятих за ними рішень;
-         взяття під особистий контроль відповідальними особами розгляд звернень громадян, забезпечення першочергового особистого прийому жінок, яким присвоєно почесне звання України «Мати – героїня», інвалідів Великої Вітчизняної війни, Героїв Соціалістичної Праці, Героїв Радянського Союзу, Героїв України; ветеранів війни та праці, інвалідів та громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, багатодітних сімей, одиноких матерів, а також інших громадян, які потребують соціального захисту та підтримки;
-         запровадження постійного контролю за організацією роботи зі зверненнями громадян;
-         з’ясування причин, що породжують повторні звернення громадян;
-         систематичного аналізу випадків безпідставної відмови в задоволенні законних вимог заявників, проявів упередженості, халатності та формалізму при розгляді звернень;
-         вжиття заходів для поновлення прав і свобод громадян, суддів, працівників апарату судів, порушених унаслідок невиконання вимог діючого законодавства;
проведення широкої роз’яснювальної роботи з питань реалізації громадянами права на звернення та особистий прийом в межах компетенції та повноважень територіального управління державної судової адміністрації в області.
Аналіз стану звернення громадян до територіального управління свідчить про рівномірність їх надходження за останні 5 років (2005 р. - 43, 2006 р. - 43, 2007 р. - 43, 2008р. - 37, 2009 р. – 42 звернень).
Протягом 2009 року до територіального управління державної судової адміністрації в Херсонській області надійшло 42 звернення громадян, що на 5 звернень, або 13,5% більше ніж у 2008 році. З усієї кількості звернень надійшло 28 заяв та 14 скарг. У 2008 році 27 та 10 – відповідно. За звітний період до ТУ ДСА від громадян надійшло 21 звернення, від юридичних осіб – 13, отримано від народних депутатів 2 звернення, від інших осіб – 6.
Усі звернення, що надійшли на адресу ТУ ДСА у минулому році розглянуті у встановленні Законом терміни. Більшість звернень розглянута у терміни 5 та 15 діб. У вказані терміни розглянуто 35 звернень, що становить 83,3% від усієї кількості розглянутих звернень. По суті звернення містили в собі запити щодо порядку сплати коштів за здійснення інформаційно-технічного забезпечення судового процесу, про розрахункові рахунки на сплату держмита, про відшкодування коштів на поховання, пропозиція щодо заохочення суддів, про довготривалий період відсутності суддів у Високопільському районі області. Громадська організація «Право на життя» зверталася за інформацією стосовно заробітної плати суддів і працівників апарату судів, також щодо матеріального та технічного забезпечення судів. За результатами розгляду звернень громадян надавалися обґрунтовані та вичерпні відповіді.
Щодо заяв громадян, розгляд яких знаходиться за межами повноважень територіального управління, були надані роз’яснення і порядок звернення до компетентних інстанцій. Так, 6 заяв та скарг, в яких пред’являлися вимоги до здійснення судочинства, направлені до ради суддів області на розгляд за належністю. В основному в зверненнях висловлювалися незадоволення рішенням суду, що обумовлюється недостатньою правовою обізнаністю громадян і невикористання ними юридичної допомоги або послуги адвокатів.
Із скаргами або пропозиціями щодо роботи та поведінки працівників ТУ ДСА в Херсонській області у 2009 році громадяни не зверталися.
Особистий прийом громадян керівництвом та керівниками служб управління здійснюється відповідно до наказу начальника ТУ ДСА в Херсонській області, яким затверджено графік прийому громадян. Графіком передбачено прийом громадян керівництвом управління, начальником відділу планово-фінансової діяльності, завідуючими кадровим, господарчим та документування, організації діяльності судів та судової статистики секторами тричі на тиждень, спеціалістами та працівниками канцелярії кожного дня. У невідкладних питаннях прийом громадян здійснюється керівництвом та працівниками управління щоденно в будь який час, зручний для громадян.
У відповідності визначених ст.ст. 119,126 Закону України «Про судоустрій України повноважень державної судової адміністрації, ТУ ДСА в Херсонській області згідно планів роботи у 2009 році вивчено стан організації роботи із зверненнями громадян в Горностаївському, Нижньосірогозькому, Нововоронцовському місцевих судах області та Суворовському районному суді м. Херсона.
Під час вивчення роботи в судах спеціалістами територіального управління надавалася практична та методична допомога, вносилися пропозиції щодо вдосконалення роботи з питань розгляду звернень громадян в місцевих судах області.
На протязі 2009 року до місцевих судів області надійшло 680 звернень громадян, що на 170, або на 33,33 відсотка більше ніж за аналогічний період минулого року. За останні роки спостерігається тенденція збільшення числа звернень громадян до місцевих судів області (2005 рік – 437, 2006 рік - 585, 2007 рік - 499, 2008 рік – 510, 2009 рік – 680 звернень). Найбільша кількість звернень надійшло до місцевих судів м. Херсона, Каховки, Нової Каховки, Голопристанського, Скадовського районів. Практично не зверталися із зверненнями в місцеві суди Верхньорогачицького, Великоолександрівського, Іванівського, Великолепетиського районів області. Усі звернення розглянуті відповідно до законодавства, порушення термінів розгляду допущено не було. Звернення розподілені наступним чином: пропозиції – 4, заяви – 423, скарги – 253. Найбільша кількість звернень надійшла від громадян.
Із загальної кількості звернень (722), що надійшли до територіального управління та місцевих судів області, 37,0 відсотка (267) становлять скарги.
За характером основних порушених питань звернення розподіляються наступним чином:
- тяганина та тривалий розгляд справ – 114,
- на дії суддів (у тому числі етика поведінки) – 96,
- організація роботи суду – 17,
- інші питання – 355.
     Із загальної кількості звернень, які надійшли до територіального управління та місцевих судів області, 545 (75,5%) визнано необґрунтованими.  
     У більшості випадків надходження даної категорії звернень зумовлено правовою необізнаністю громадян, а також неналежним роз’ясненням суддями місцевих судів прав та обов’язків громадян, порядку оскарження рішень суду, тощо. Мають місце випадки, коли громадяни при вирішенні спірних питань через судові органи не користуються кваліфікованою юридичною допомогою або послугами адвокатів, а намагаються самі захищати свої інтереси.
Проведений аналіз звернень засвідчив, що за 2009 рік до місцевих судів області надійшло заяв, пропозицій та скарг щодо тяганини та тривалого розгляду справ на 23 (25,3 відсотка) більше, ніж у 2008 році. Збільшення надходження цієї категорії звернень пояснюється неявкою в судове засідання учасників, тривалим за часом виконанням експертними установами призначених судом експертиз у справах, недосконалою роботою з доставки підсудних конвоєм, також незадовільним станом приміщень судів, відсутністю достатньої кількості залів судового засідання та належної кількості звукозаписувальної техніки, тощо.
Збільшення звернень щодо зволікання з направленням справи до апеляційної та касаційної інстанції до 28 заяв (у 2008 році - 20) пов’язане, насамперед, з тривалим за часом процесом ознайомлення з матеріалами справ, технічного запису судового засідання, несвоєчасним врученням копій судових рішень.
На організацію роботи суду за 2009 рік надійшло 17 скарг, тоді як у 2008 році – 13.
За 2009 рік до місцевих судів області надійшло 78 повторних звернень громадян, проти 22 у 2008 році; з них визначні як обґрунтовані – 1 проти 9 у 2008 році. Переважна більшість повторних звернень надійшла від громадян, попередні скарги яких визнано необґрунтованими. Ще однією причиною надходження повторних звернень є низький рівень правової обізнаності населення та некваліфікований розгляд попередніх звернень громадян. З метою недопущення повторних звернень громадян, в залежності від суті питання детально роз’яснюються норми чинного цивільно-процесуального, кримінально-процесуального, трудового, земельного, цивільного та інших галузей законодавства.
У зверненнях громадян порушувалися питання: місцезнаходження справи, усунення перешкод в поверненні судового збору, надання тексту Інструкції з діловодства в місцевих судах, неправомірні відмови у прийнятті позовної заяви, інформаційно-технічного забезпечення судового процесу, виконання судових рішень, тощо.  
Проводячи роботу із підвищення професіонального рівня працівників територіального управління та місцевих судів області, які мають відношення до розгляду звернень громадян, у березні 2009 року проведені навчання у системі навчальної підготовки, на яких приділялася увага вивченню Закону України «Про звернення громадян», Постанови Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 348, Положенню про порядок розгляду звернень громадян і юридичних осіб, затверджених Радою суддів України 4 березня 2009 року та Інструкції про порядок роботи із зверненнями громадян, їх особистому прийому в органах державної судової адміністрації, затвердженої наказом ДСА України № 69 від 27 червня 2006 року.
На засіданні колегії та оперативних нарадах територіального управління щоквартально розглядалося питання організації роботи із зверненнями громадян в місцевих судах області та ТУ ДСА.
У подальшому цю роботу та інші заходи щодо поліпшення організації роботи із зверненнями громадян планується продовжити.   
Із метою підняття на якісно новий рівень організації та проведення роботи зі зверненнями громадян, забезпечення реалізації нових завдань, визначених Указом Президента України «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» окрім зазначених заходів планується:
-         і надалі забезпечувати здійснення дієвого контролю за належним виконанням Указу Президента щодо забезпечення якісного розгляду звернень громадян, задоволення їх законних вимог з питань, які входять до компетенції територіального управління державної судової адміністрації та місцевих судів, а також за наданням у встановлені законом строки письмових відповідей авторам звернень за результатами їх розгляду;
-         здійснення посилення персональної відповідальності посадових осіб за належну організацію роботи із зверненнями громадян та результативність вирішення порушених питань;
-         забезпечення ретельної перевірки усіх звернень громадян щодо недоліків у роботі структурних підрозділів територіального управління та місцевих судів області, їх посадових осіб, та вживати, згідно із законодавством, невідкладних заходів для припинення неправомірних дій і скасування незаконних рішень;
-         не допущення надання неоднозначних, необґрунтованих або неповних відповідей за зверненнями громадян, із порушенням строків, установлених законодавством, безпідставної передачі розгляду звернень іншим органам;
-         у роботі з письмовими зверненнями громадян, а також під час їх особистого прийому, забезпечення дотримання етики поведінки державного службовця, кваліфікований, неупереджений, об’єктивний, всебічний і своєчасний розгляд порушених питань з метою їх оперативного розв’язання, задоволення законних вимог заявників, реального поновлення порушених конституційних прав та запобігання таких порушень надалі;
-         проведення профілактичних консультацій, розширити розяснювально-консультативну роботу через засоби масової інформації, Web-портал, при зустрічі із громадськістю, із застосуванням інших форм роботи щодо роз’яснення громадянам їх прав, положень законів України, актів Президента і Кабінету Міністрів України, наказів та інструктивних матеріалів Державної судової адміністрації України, тощо.