Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Єдиний державний реєстр судових рішень (далі – ЄДРСР, Реєстр) як інструмент забезпечення відкритості діяльності судів загальної юрисдикції, прогнозованості судових рішень, сприяння однаковому застосуванню законодавства було засновано з 01 січня 2007 року, відповідно з прийняттям Закону України «Про доступ до судових рішень» від 22 грудня 2005 року.
ЄДРСР - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень. Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (http://reyestr.court.gov.ua/).
Загальний доступ до копій судових рішень, що розміщені на офіційному веб-порталі судової влади України за допомогою мережі Інтернет, забезпечується після заміни відомостей, що дають можливість ідентифікувати фізичну особу та не можуть бути розголошені в текстах судових рішень, відповідно до наказу Державної судової адміністрації України від 13.06.2006 року № 59.
Відповідно до Порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень, який затверджений постановою КМУ № 740 від 25.05.2006 року, зі змінами (далі – Порядку ведення ЄДРСР), обов’язок його ведення покладено на Державну судову адміністрацію України, а тому проведення організаційних заходів в місцевих судах області щодо своєчасного, постійного формування судовими документами ЄДРСР є одним з основних напрямів діяльності територіального управління Державної судової адміністрації України в Херсонській області (далі – територіального управління).
Адміністрування Реєстру здійснює Державне підприємство «Інформаційні судові системи».
Згідно зі змінами до Порядку ведення ЄДРСР, що внесені постановою Кабінету Міністрів України № 401 від 17 червня 2015 року, до опублікування у Реєстрі підлягають усі судові рішення судів загальної юрисдикції, а також окремі думки суддів, викладені у письмовій формі.
При цьому, закон забороняє вилучення судових рішень із реєстру. Не допускається і внесення будь-яких змін до судових рішень, крім тих, що необхідні для виправлення помилок, допущених під час внесення рішення до реєстру. Якщо ж виправлення судового рішення здійснено відповідно до процесуального закону, то до реєстру вноситиметься судове рішення про внесення змін, а виправлене рішення залишатиметься без змін.
Протягом звітного періоду всіма судами області відправка копій судових документів до ЄДРСР здійснювалася виключно за допомогою комп’ютерної програми «Д-3» з використанням електронно-цифрових підписів (далі –ЕЦП).
Державною судовою адміністрацією України разом із Державною податковою службою України 26 лютого 2013 року підписано спільний наказ за № 30/44 «Про затвердження Порядку надання судам загальної юрисдикції інформації про реєстраційні номери облікових карток платників податків та стягувачів», відповідно до якого здійснюється процедура забезпечення суддів та працівників апарату судів ключами електронного-цифрового підпису.
Протягом звітного періоду до територіального управління надійшло 22 заявки на виготовлення 118 електронно-цифрових підписів, з них 7 заявок від апеляційного суду (для 46 суддів та керівника апарату суду), 2 від Херсонського окружного адміністративного суду (для 6 підписувачів).
Усього ж зі 118 електронно-цифрових підписів для суддів області виготовлялося 82 підписи та 36 підписів для працівників апарату судів відповідно.
Всі заявки були оброблені та направлені до АЦСК ІДД для генерації посилених сертифікатів. На кінець звітного періоду у акредитованому центрі сертифікації ключів на виготовленні залишалось 8 електронно-цифрових підписів.
Окрім цього, територіальним управлінням було отримано 13 заявок на скасування 50 посилених сертифікатів електронно-цифрових підписів. Серед причин скасування такі як переведення осіб на інші посади, звільнення з посади, тощо.
Відповідно до листа Інформаційно-довідкового департаменту Державної фіскальної служби України від 23.03.2016 року № 77/5/99-95-44-15, було скасовано Тимчасовий порядок отримання послуг електронно-цифрового підпису працівниками органів судової влади від 23.05.2013 року (лист ТУ ДСА від 27.04.2016 року за вих. № 834/03). Відтак, з квітня 2016 року отримання послуг електронного цифрового підпису суддями та працівниками апарату судів здійснюється відповідно до Регламенту Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту Державної фіскальної служби України.
Керівникам апаратів та відповідальним особам за забезпечення застосування ЕЦП в судах необхідно більш уважно відслідковувати зміни, які вносяться ІДД АЦСК Державної фіскальної служби України до форми документів, необхідних для використання у роботі (реєстраційних карток, заяв про скасування посилених сертифікатів, тощо). Так як незважаючи на належне та постійне повідомлення територіальним управлінням щодо усіх особливостей та змін до оформлення документів, помилок під час надходження документів виявляється багато, що призводить до уповільнення роботи з виготовлення ЕЦП.
Територіальним управлінням щомісячно здійснюється збір звітів про кількість надісланих копій судових рішень судами області для включення до ЄДРСР. Форма надання звіту, а також рекомендації щодо його заповнення були надіслані відповідно до листа територіального управління від 26.06.2013 року за вих. №995/03. Однак, у зв’язку зі змінами, що були внесені до Порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень, територіальним управлінням відповідно до листа від 23.02.2015 року за вих. № 401/03 було надіслано роз’яснення та уточнення щодо заповнення форми звітності про кількість надісланих судових рішень для включення до ЄДРСР.
Відсутність уніфікованої форми звітної інформації, формули підрахунку відсотку надісланих копій судових документів, методичних вказівок від Державної судової адміністрації України та, як наслідок, неможливість сформувати зазначену інформацію за допомогою КП «Д-3» в автоматичному режимі, значно ускладнює роботу відповідальних осіб суду за складання звітності. Працівникам територіального управління додає труднощів звірка правильності зазначених даних у звітах.
Протягом звітного періоду від судів області до ЄДРСР було надіслано 68 616 копій всіх судових документів, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру судових рішень.
Кількість надісланих судами області копій документів по справах, якими завершено розгляд ( а саме - вироків по кримінальним справах, рішень та судових наказів по цивільних справах, постанов по справам адміністративного судочинства та про адміністративні правопорушення), окрім справ по яких винесено ухвали, становить 17 947 копій, при тому, що розглянуто 17 638 справ, що у відсотковому відношенні складає 101,75 відсотка (див.таблицю).
№ з/п |
Назва суду |
Кількість розглянутих справ (з винесенням вироку, рішення, суд.наказу, постанови) |
Кількість надісланих копій суд.документів до ЄДРСР |
% |
1. |
Бериславський |
990 |
1 145 |
115,65 |
2. |
Білозерський |
882 |
882 |
100 |
3. |
Великолепетиський |
301 |
294 |
97,67 |
4. |
Великоолександрівський |
446 |
465 |
104,26 |
5. |
Верхньорогачицький |
140 |
143 |
102,14 |
6. |
Високопільський |
201 |
201 |
100 |
7. |
Генічеський |
1 621 |
1 787 |
110,24 |
8. |
Голопристанський |
957 |
955 |
99,79 |
9. |
Горностаївський |
251 |
251 |
100 |
10. |
Дніпровський |
842 |
863 |
102,49 |
11. |
Іванівський |
174 |
174 |
100 |
12. |
Каланчацький |
871 |
886 |
101,72 |
13. |
Каховський |
1 084 |
1 120 |
103,32 |
14. |
Комсомольський |
1 041 |
1 157 |
111,14 |
15. |
Нижньосірогозький |
300 |
278 |
92,66 |
16. |
Нововоронцовський |
398 |
398 |
100 |
17. |
Новокаховський |
1 206 |
1 274 |
105,63 |
18. |
Новотроїцький |
627 |
627 |
100 |
19. |
Скадовський |
836 |
831 |
99,40 |
20. |
Суворовський |
1 149 |
1 387 |
120,71 |
21. |
Цюрупинський |
945 |
958 |
101,37 |
22. |
Чаплинський |
819 |
606 |
73,99 |
23. |
Херсонський міський |
1 557 |
1 265 |
81,24 |
24. |
УСЬОГО |
17 638 |
17 947 |
101,75 |
Необхідно відмітити, що майже у всіх судах області робота з відправки копій судових рішень поставлена на належному рівні. При цьому, слід звернути увагу на те, що у багатьох судах області показники відправлення копій судових документів у порівнянні з кількістю розглянутих справ є завищеними. Описана ситуація, зокрема, пов’язана з одночасною відправкою до Реєстру копій тексту вступної та резолютивної частини судового рішення та копії повного тексту судового рішення після його виготовлення у цивільних справах та справах адміністративного судочинства. Хоча відповідно до п. 13 Порядку електронні копії судових рішень надсилаються суддею або відповідальною особою апарату суду не пізніше наступного дня після ухвалення судового рішення або виготовлення його повного тексту.
Не зрозумілою виявилася ситуація щодо відправлених до ЄДРСР справ про адміністративні правопорушення. Так, за інформацією, наданою Бериславським та Генічеським районними судами, до Реєстру надіслано 616 та 1156 судових документів по справам даної категорії відповідно. При цьому, навіть якщо переглянути загальну кількість розглянутих судами протягом звітного періоду справ та матеріалів (показники гр. 3 та гр. 5 рядку «Усього» Розділу 1, гр. 3 рядку «Усього» Розділу 3 звіту за формою № 3), то ці показники складають 581 та 1130 справ відповідно, що значно менше за кількість відправлених рішень.
Найнижчі показники відправки залишаються у Чаплинського районного суду Херсонської області. Не найкращий показник і у Херсонського міського суду Херсонської області.
При зіставленні показників кількості відправлених копій судових документів (який дорівнює 68 616) із кількістю копій судових документів, що опубліковані на веб-сайті ЄДРСР (61 711), вбачається, що на сайті розміщено 89,9 % від загальної кількості надісланих копій судових документів.
З метою належного виконання вимог п. 3 ч. 14 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд» від 12.02.2015 року, зі змінами, Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 07.07.2010 року, зі змінами, а також листа Державної судової адміністрації України № 15-9839/15 від 25.05.2015 року щодо наповнення ЄДРСР рішеннями судів загальної юрисдикції, які не були внесеними до нього з 01 січня 2010 року, судами області у 2015 році розпочата активна робота щодо наповнення ЄДРСР рішеннями минулих років.
Станом на 01 січня 2016 року робота з відправки копій судових документів минулих років продовжувалась у Бериславському, Генічеському, Суворовському, Цюрупинському та Чаплинському районних судах області.
Вже у лютому відправку завершили Бериславський та Цюрупинський районні суди, а от Чаплинським районним судом робота продовжувалась протягом всього звітного періоду.
На виконання рішення колегії Державної судової адміністрації України від 24 грудня 2009 року № 5/1 територіальне управління продовжує ведення щомісячного моніторингу використання суддями електронно-цифрового підпису. За результатами проведеної роботи потрібно відмітити, що більшість суддів області використовує його належним чином.
Слід зауважити, що неприпустимим є порушення вимог п.13 Порядку ведення ЄДРСР у частині надсилання копій судових рішень не пізніше дня, що настає після ухвалення (постановлення) судового рішення або виготовлення його повного тексту.
У свою чергу обов’язково необхідно звернути увагу й на вимоги п.14 Порядку ведення ЄДРСР, згідно з яким відомості про дату набрання законної сили судовим рішенням надсилаються до Реєстру не пізніше наступного дня після набрання чинності таким рішенням.
Відповідно до вимог листа ДСА України № 15-586/16 від 27 січня 2016 року та з метою належного виконання спільного наказу ДСА України та Міністерства юстиції України від 26 січня 2012 року № 12/152/5 «Про затвердження Порядку надсилання електронних копій судових рішень щодо осіб, які вчинили корупційні правопорушення» (зі змінами), наказу ДСА України № 107 від 17.07.2015 року «Про надсилання до Єдиного державного реєстру судових рішень відомостей щодо набрання судовими рішеннями законної сили», територіальним управлінням було запроваджено моніторинг за своєчасним надсиланням судами Херсонської області судових рішень, ухвалених щодо осіб, які вчинили корупційні правопорушення та відомостей про дату набрання ними законної сили.
Так, за перше півріччя 2016 року згідно даних, наданих судами області, 41 судове рішення щодо осіб, засуджених за корупційні правопорушення, набрало законної сили. З них, станом на 01 серпня 2016 року до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, не було внесено лише 2 осіб.
За результатами проведеного моніторингу були виявлені порушення строків проставлення ДНЗС на судових рішеннях, що підлягали відправці до ЄДРСР, в тому числі і до Єдиного державного реєстру осіб, що вчинили корупційні правопорушення.
Крім того, під час перевірки наявності в Єдиному державному реєстрі осіб, що вчинили корупційні правопорушення інформації щодо певного правопорушника, було виявлено, що відповідальними працівниками Генічеського районного суду Херсонської області до ЄДРСР було внесено неправдиву інформацію щодо ДНЗС, а саме проставлена дата набрання рішенням законної сили на постанові суду, яка була скасована апеляційною інстанцією. При цьому, ДНЗС відповідала даті розгляду справи апеляційним судом.
Звертаємо увагу, що відповідно до постанови КМУ № 400 від 01.07.2016 року «Про внесення змін до Порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень» працівникам Національного антикорупційного бюро було надано право повного доступу до ЄДРСР, а отже і до електронних копій судових рішень, тому відповідальним особам апарату суду необхідно своєчасно та дуже уважно вносити відповідну інформацію, адже її неправдивість може мати наслідком дисциплінарну відповідальність такого працівника.
Враховуючи вищевикладене, вважаю за доцільне:
Продовжити здійснення організаційних та практичних заходів щодо навчання та оволодіння автоматизованою системою документообігу суду.
Головам місцевих загальних судів Херсонської області:
1. Вживати заходи контролю за своєчасним надсиланням копій судових документів до ЄДРСР.
Звернути увагу суддів на необхідність:
- надсилання копій судових рішень у строки, визначені Порядком ведення
ЄДРСР;
- уникати повторного відправлення до ЄДРСР одних і тих же копій судових
рішень;
- неможливості здійснення відправки копій судових рішень у той час, коли
суддя у передбачених законом випадках не може здійснювати розгляд справи
(наприклад, знаходження на лікарняному, у відпустках, відрядженнях та т.ін).
Керівникам апаратів місцевих загальних судів Херсонської області:
1. Ознайомлювати відповідальних осіб за забезпечення застосування ЕЦП зі зміною вимог до п.5.2 Регламенту Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту Державної фіскальної служби України.
2. Організовувати належне та своєчасне надання до територіального управління повного пакету документів для виготовлення ЕЦП, а саме:
- у разі необхідності привести накази щодо надання права використання ЕЦП та
щодо визначення відповідальної особи за виготовлення ЕЦП у суді у
відповідність;
- у разі необхідності привести накази про надання доступу до КП «Д-3» у
відповідність.
3. Посилити контроль за своєчасним проставленням відповідальними особами суду дати набрання законної сили на копіях судових документів, які надсилаються для включення до ЄДРСР.
4. Керівнику апарату Генічеського районного суду Херсонської області організувати проведення навчання серед відповідальних осіб за проставлення ДНЗС у суді щодо вірного визначення строків набрання чинності судовим рішенням, особливо після розгляду справ апеляційною інстанцією, а також з можливістю встановлення на судовому рішенні, що оскаржується результатів розгляду такого оскарження судами апеляційної, касаційної інстанції та Верховного суду України (зазначений функціонал розроблений ДП «ІСС» у версії № 3.16, яка вийшла в промислове використання у березні 2016 року та описана у пункті 15.9 «Встановлення ДНЗС на оскаржуваному рішенні» Інструкції користувача – С:/D3/Client/Documents/UserGuideCP_D-3.docx).
Відповідальним особам за забезпечення застосування ЕЦП:
1. Налагодити завчасне надсилання до територіального управління необхідних документів для виготовлення ЕЦП особам, що визначені відповідно до наказів, а також здійснювати оповіщення територіального управління у разі необхідності блокування чи скасування ЕЦП (у разі втрати, несправності чи компрометації ключа підписувача, за необхідності заміни реквізитів – зміна прізвища, звільнення з посади, переведення до іншого суду, тощо).
Відповідальним особам за формування звіту щодо кількості відправлених судових документів до ЄДРСР:
1. Забезпечити правильність і достовірність внесення даних до звітності.