flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Нове у проведенні процедури закупівлі у одного учасника

28 березня 2012, 15:44

Із набранням чинності другого жовтня 2011 року Закону Ук­раїни «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань державних заку­півель» змінюється методика про­ведення процедури закупівлі в од­ного учасника.

Замовникам знову доведеться застосовувати дану процедуру при закупівлі електричної енергії, послуг з її постачання, передачі та розподілу, центрального поста­чання теплової енергії, природно­го і нафтового газу та послуг з його транспортування, розподілу й постачання тощо, в зв'язку з тим, що законодавець повернув під дію Закону дані предмети за­купівлі. Адже частина 4 статті 2 Закону України «Про здійснення державних закупівель» передбачає, що особливості здійснення заку­півлі вищезазначених предметів визначаються окремими законами. Відповідно до Прикінцевих поло­жень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань державних заку­півель» до прийняття окремих законів закупівля товарів, робіт і послуг, зазначених у частині чет­вертій статті 2 Закону України «Про здійснення державних заку­півель», здійснюється відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель».

Тішить те, що проведення самої процедури закупівлі в одного учасника значно спрощено, не потрібно отримувати погодження в Уповноваженого органу на за­стосування даної процедури. Замовникові лише обов'язково потрібно з'ясува­ти, чи є його предмет закупів­лі винятком, який дає право на застосування цієї процедури. Винятки застосування пе­редбачає ч. 2 ст. 39 Закону. Це зо­крема:

- закупівля тво­рів мистецтва або закупівля, пов'язана із за­хистом прав інтелектуальної власності, або ук­ладення договору про закупівлю з переможцем архітектурного чи мистецького конкурсу;

-    відсутність конкуренції (у тому числі   з   технічних   причин)   на товари,  роботи  чи  послуги,  які можуть бути поставлені, викона­ні чи надані тільки певним пос­тачальником (виконавцем), за від­сутності при цьому альтернативи;

-    нагальна потреба у здійсненні закупівлі у зв'язку з виникненням особливих   економічних   чи   со­ціальних     обставин,  які    уне­можливлюють    дотримання замовниками строків для прове­дення      процедур      конкурсних
торгів, зокрема пов'язаних з не­гайною     ліквідацією     наслідків надзвичайних    ситуацій    техно­генного та природного характеру, а також наданням у встановленому порядку   Україною   гуманітарної допомоги іншим державам;

-    якщо замовник двічі відмінив процедуру   закупівлі   через   від­ сутність достатньої кількості учасників;

-  потреба здійснити додаткову за­ купівлю у того ж постачальника для     уніфікації,     стандартизації або    забезпечення    сумісності    з наявними товарами, технологіями, роботами   або   послугами,   якщо заміна   попереднього  постачаль­ника  (виконавця  робіт,  надавача послуг)  може  призвести  до   не­сумісності        або       виникнення
проблем    технічного    характеру, пов'язаних з експлуатацією та об­слуговуванням;

-  закупівля товарів на товарних бір­жах:

- закупівля товарів у разі припи­нення   господарської   діяльності, зокрема унаслідок банкрутства, за домовленістю з кредиторами.

Визначившись із процедурою проведення торгів закупівлі в од­ного учасника, замовник забезпе­чує публікацію та розміщення всіх документів, передбачених Законом. В переліку документів, які потрібно оприлюднювати, з'являється ак­цепт пропозиції за результатами застосування процедури закупівлі в одного учасника. Повідомлення про акцепт друкується в держав­ному офіційному виданні з пи­тань державних закупівель та розміщується на веб-порталі Упов­новаженого органу протягом трьох робочих днів від дня прийняття рі­шення про визначення переможця процедури закупівлі.

Визначається   переможець протягом п'яти днів з дня опублі­кування в державному офіційно­му виданні інформації про засто­сування процедури закупівлі в одного учасника. І лише тільки через чотирнадцять днів від дня опублікування повідомлення про акцепт замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування процедури закупівлі в одного учасника. Обов'язково потрібно звернути увагу на те, що договір, укладений з порушенням строків передбачених Законом, є нікчемним. На завершення процедури протягом семи днів з дня укла­дання договору про закупівлю оприлюднюється інформація про результати процедури закупівлі в одного учасника та розміщується звіт.

Ще однією новацією Закону є умова застосування процедури за­купівлі в одного учасника при заку­півлі товарів на товарних біржах. Товарна біржа є, організацією, що об'єднує юридичних і фізичних осіб, які здійснюють виробничу й комерційну діяльність. її завдання - надання послуг в укладенні бір­жових угод, виявлення товарних цін, попиту і пропозицій на това­ри, вивчення, упорядкування і полегшення товарообігу й пов'я­заних з ним торговельних операцій.

Починаючи з XIII століття, біржа є одним з головних дви­гунів ринку. Світ живе в епоху масових товарів, і купувати їх біля воріт заводу або фірми сьогодні не зовсім зручно. Біржа дає змогу здійснювати процес купівлі-продажу з мінімальними ви­тратами, тому й здобула широке визнання у підприємців. Товарна біржа — це ринкова установа некомерційного типу, що функціонує як елемент інфраструктури оптового ринку   для   обслуговування   його потреб у забезпеченні обороту великих партій товарів (сировини) унаслідок регулярного проведення особливим  чином  організованого торгу. Біржа не ставить за мету отримання   прибутку,   а   служить місцем ведення біржового торгу, створення й надання широкого кола організаційних, комерційних та ін­формаційних   послуг   учасникам оптового  ринку. Сама  біржа  не виступає стороною контрактів, а лише сприяє створенню сприятливих умов для здійснення біржо­вих операцій. Товарні біржі здійс­нюють купівлю й продаж не товарів як таких, а контрактів на їх поста­чання. При цьому триває вільна ку­півля й продаж контрактів (поку­пець може самостійно вибирати продавця, продавець - покупця). Можливість установлення комер­ційних контактів між виробником і потенційними покупцями створю­ють оптові ярмарки. Оптове призначення ярмарків полягає в налагодженні безпосередніх діло­вих контактів між суб'єктами ринку (виробниками продукції, посеред­никами, покупцями), зацікавленими в реалізації й придбанні конкретної товарної продукції.

Торгівля на біржах здійснюється стандартними партіями това­рів - лотами (стандартними кількісними операційними міра­ми обсягу біржового товару), адаптованими для зберігання і транспортування товарних пар­тій, які кратні корисному об'єму транспортних засобів (вагон, контейнер). Біржові товари стан­дартизуються за основними харак­теристиками (вологість, вміст жиру, засміченість, густина тощо) для кожного товарного найменування й мають бути швидкозамінними (здатними до заміни на аналогічні або схожі).

За достатньо короткий промі­жок часу біржова справа в Україні набула широкого розповсюдження. Хоча останнім часом ажіотаж навколо товарних бірж пригас, біржі все ж мають певний вплив на економіку України.

На відміну від закупівель уна­слідок застосування процедур відкритих торгів чи запиту цінових пропозицій, при закупівлі через товарні біржі здійснюється пере­кваліфікаційний відбір потенцій­них  постачальників.  Усе  це  дає змогу відсіяти недобросовісних постачальників і фірми-одноденки та отримати якісний товар, а здійс­нення торгів методом аукціону призводить до істотної економії бюджетних коштів. Державні заку­півлі через біржу дають можливість замовникові купити товар, що відповідає всім технічним вимогам, за мінімальною ціною на основі вільної конкуренції. Закупівлі, що проводяться через біржу, доступні і прозорі.

На відміну від зарубіжних бірж, які обслуговують зовнішні ринки і торгують обмеженим асор­тиментом товарів (близько 70 то­варів, на частку яких припадає 30% міжнародної торгівлі), вітчизняні біржі обслуговують тільки внут­рішній ринок, торгівля на них здійснюється всіма товарами ви­робничого призначення й народно­го споживання.

На біржах можуть укладатися угоди:

-   з купівлі-продажу реального товару з негайною поставкою (на­приклад, спот, кеш);

-   з купівлі-продажу реального товару  з  відстроченим  терміном поставки (форвардні угоди);

-   ф'ючерсні угоди - з купівлі-продажу стандартних контрактів, тобто угоди з продажу ще не виробленого товару;

-   опціонні угоди - угоди з ку­півлі-продажу права на майбутню купівлю-продаж за встановленою ціною товарів або контрактів на поставку товарів.

Операції купівлі-продажу на біржі відбуваються через брокерсь­кі контори, які відкривають за­сновники й члени біржі. Для закупівлі товарів на біржі торго­вельні підприємства повинні ук­ласти з брокерського конторою (незалежним брокером) договір на брокерське обслуговування, згідно з яким підприємство (клієнт) може доручити брокерській конторі (брокеру) здійснювати закупівлю товарів від імені та за кошти клі­єнта (на основі угоди-доручення й разової довіреності) та надавати клієнтові інформаційні послуги, пов'язані з придбанням товарів. Клієнт направляє брокерові угоду-доручення, підписану з його сторони, а також надає гарантії своєї платоспроможності (оригінал бан­ківської гарантії на оплату товару або довідку про наявність коштів на розрахунковому рахунку клієнта, завірену банком календарною да­тою, що передує даті надання до­ручення), довіреність на право укладання угоди з купівлі товару, яка необхідна під час укладан­ня угоди від імені клієнта. Бро­кер, отримавши доручення, зо­бов'язаний негайно розпочати роботу щодо його виконання. Виконавши доручення, брокер зо­бов'язаний у триденний термін надати звіт з документами, отри­маними від контрагента, включаю­чи оформлений примірник укладе­ного договору купівлі-продажу товару. Виконанням наказу клі­єнта - укладенням оборудки - робота брокерської контори не закінчується. її працівники під контролем співробітників біржі організовують вчасне й повне виконання умов оборудки: дотри­мання строків постачання товарів; забезпечення транспортування і страхування вантажів; вчасне про­ведення розрахунків між контр­агентами і здійснення оплати бро­керських послуг.

Нововведення щодо процедури закупівлі в одного учасника можна відзначити як позитивні. Адже значно спрощено саму процедуру та розширено умови, за яких її мо­жна застосовувати. Та головне, аби замовники не зловживали даними нововведеннями.