flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Основні нововведення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань державних закупівель»

28 березня 2012, 15:42

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань дер­жавних закупівель» набрав чинності з 2 жовтня 2011р.

Одним з основних моментів прийнятих в вищезазна­ченому нормативно-правовому акті є зменшення кіль­кості державних підприємств, які підпадають під дію За­кону про державні закупівлі.

Розглянемо більш детально всі нововведення Закону.

Одним із них є визначення - моніторинг закупівель, тобто систематичне спостереження за станом здійснення Замовниками державних закупівель та аналіз їх ефектив­ності. Даний моніторинг буде проводити Уповноважений орган - Міністерство економічного розвитку та торгівлі. Незрозуміло тільки яким чином та на якій основі він буде проводитися.

Іншим нововведення для державних підприємств, які проводять закупівлі за власні кошти, запроваджено но­ву систему. Проводити торги доведеться тільки у тому випадку, якщо підприємство відповідає хоча б одній з таких ознак:

1)  підприємство користується податковою пільгою, передбаченою податковим, митним законодавством Ук­раїни, - протягом користування такою пільгою;

2)  підприємство відповідно до закону звільнено від обов'язку сплачувати заборгованість перед бюджетами, за єдиним внеском на загальнообов'язкове держав­ не соціальне страхування, за зобов'язаннями перед фон­дами загальнообов'язкового державного  соціального страхування - протягом календарного року від дати та­кого звільнення;

3)  отримує пряму або опосередковану бюджетну під­тримку, в тому числі у вигляді компенсації частини витрат або відшкодування відсотків за кредитами, - протягом календарного року від дати одержання бюджетної під­тримки;

Законодавець врахував інтереси Учасників і ще раз наголосив на тому, що Замовники не мають право вимагати плату за документацію конкурсних торгів. До­кументація конкурсних торгів, яка розробляється та за­тверджується Замовником, оприлюднюється для вільно­го доступу та безоплатно подається Замовником під час проведення торгів (конкурсних торгів) фізичним або юридичним особам. Змінами чітко встановлюється, що документація конкурсних торгів не є об'єктом авторсько­го права та/або суміжних прав;

Також було спрощено процедуру придбання деяких предметів закупівлі. Окремими законами будуть визна­чатися особливості здійснення закупівлі таких товарів, робіт і послуг:

- неопромінені паливні елементи (твели) для ядерних реакторів;

- нафта або нафтопродукти сирі;

- електрична енергія, послуги з її постачання, передачі та розподілу;

- централізоване постачання теплової енергії;

- природний і нафтовий газ та послуги з його транспор­тування, розподілу і постачання;

- послуги поштового зв'язку, поштові марки та марко­вані конверти;

- телекомунікаційні послуги, у тому числі з ретранс­ляції радіо - та телесигналів (за винятком послуг мобіль­ного зв'язку та послуг Інтернет-провайдерів);

- послуги міжнародних фінансових організацій, пов'я­зані із залученням їх кредитів (позик);

- послуги з підготовки фахівців, наукових, науково-пе­дагогічних та робітничих кадрів, педагогічних та робіт­ничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів (післядипломна освіта) за державним замовлен­ням;

-товари, роботи і послуги, закупівля яких здійснюєть­ся за кошти, розпорядником яких є спеціально уповно­важений центральний орган виконавчої влади із забезпечення підготовки і реалізації в Україні інфра-структурних проектів для виконання завдань та заходів з підготовки і проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу та інших між­народних спортивних подій (у рамках виконання Дер­жавної цільової програми підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу);

- освітні послуги, що надаються закордонними вищи­ми навчальними закладами та науковими установами: студентам, аспірантам, науковим і науково-педагогічним працівникам за межами України;

- послуги з централізованого водопостачання та водовідведення;

Для юридичних осіб, які провадять діяльність у сфе­рах, визначених статтею 5 Закону України "Про природні монополії". Відповідно до цього Закону регулюється ді­яльність суб'єктів природних монополій у таких сферах:

- транспортування нафти і нафтопродуктів трубопро­водами;

-   транспортування природного і нафтового газу тру­бопроводами та його розподіл;

-   зберігання природного газу в обсягах, що переви­щують рівень, який встановлюється умовами та прави­лами здійснення підприємницької діяльності із зберіган­ня природного газу (ліцензійними умовами);

-   транспортування інших речовин трубопровідним транспортом;

-   передачі та розподілу електричної енергії;

-   користування залізничними коліями,   диспетчер­ськими службами, вокзалами та іншими об'єктами інфраструктури, що забезпечують рух залізничного транс­порту загального користування;

- управління повітряним рухом;

- централізованого водопостачання та  водовідведення;

- транспортування теплової енергії;

- спеціалізованих послуг транспортних терміналів, портів, аеропортів за переліком (590-2010-п), який ви­значається Кабінетом Міністрів України.

Перелік суб'єктів природних монополій складається та ведеться Антимонопольним комітетом України від­повідно до його повноважень.

Збільшився список предметів закупівлі, на які не по­ширюється дія Закону:

- товари і послуги, пов'язані з операціями Національ­ного банку України із забезпечення управління золото­валютними резервами, їх розміщення, купівлі та прода­жу на вторинному ринку цінних паперів, здійснення валютних інтервенцій шляхом купівлі-продажу валютних цінностей на валютних ринках;

-  платні послуги у розмірі, визначеному нормативно-правовими актами, що надаються органами державної влади, органами місцевого самоврядування або інши­ми  особами, уповноваженими такими  органами, та обов'язковість отримання яких встановлюється законо­давством;

-  послуги з оренди нежитлових приміщень, які зна­ходяться у державній та комунальній власності, для роз­міщення бюджетних установ;

-  юридичні послуги, пов’язані із захистом прав та ін­тересів України під час врегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб'єкта та України;

-  об'єкти державного цінового регулювання і послу­ги, закупівля яких здійснюється Аграрним фондом від­повідно до Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України";

-  товари, закупівля яких здійснюється Державним агентством резерву України та  його  підприємствами шляхом   укладення    договорів    купівлі         продажу, ф'ючерсних,    форвардних    контрактів    виключно    на біржовому  ринку   (товарних,    фондових   біржах) в установленому    законодавством    порядку    згідно    з номенклатурою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України;

- товари, що реалізуються відповідно до Закону України "Про державний матеріальний резерв", закупівля яких здійснюється розпорядниками бюджетних коштів. Умови такої реалізації визначаються Кабінетом Міністрів України;

- послуги з авіаперевезень осіб, щодо яких здійснюється державна охорона відповідно до статті 5 та частини першої статті 6 Закону України "Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб;

Не були обділені увагою норми передбачені ст. 10 Закону Значно полегшено роботу комітету з конкурсних торгів. Замовнику не потрібно буде оприлюднювати на веб-порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Законом, інформацію про закупівлю, а саме:

1.            Відомості щодо рішення Уповноваженого органу про погодження або відмову у погодженні застосування процедури закупівлі в одного учасника;

2.            Повідомлення учасників про результати процедури закупівлі;

3.            Повідомлення про       результати       проведення попередньої кваліфікації;

4. Інформацію    про    одностороннє    розірвання договору про закупівлю (у разі наявності а ,також, у випадках передбачених частиною четвертою статті 10 Закону, документи щодо процедури закупівлі не обов'язково готувати англійською мовою.

Ще одним полегшенням для членів комітету з кон­курсних торгів є обов'язкове проходження навчання в сфері державних закупівель тільки головою та секре­тарем комітету з конкурсних торгів. Щодо інших членів комітету з конкурсних торгів, то таке навчання вони мо­жуть пройти за бажанням. Порядок зазначеного навчан­ня встановлюється Уповноваженим органом.

Законом вводиться нова процедура - закупівля за рамковими угодами.

Особливості укладення рамкових угод, перелік това­рів і послуг, які можуть закуповуватися за рамковими угодами, визначаються Уповноваженим органом. Особ­ливості виконання рамкових угод, порядок визначення генеральних замовників та взаємодії замовників з генеральним замовником за рамковими угодами ви­значаються Кабінетом Міністрів України. Особливою оз­накою даної процедури, є те, що рамкова угода може укладатися на довготривалий час, не більше чотирьох років.

Нововведеннями передбачено ще один позитивний момент для Учасників, Замовник повинен надати Учас­нику, пропозиція якого відхилена, аргументовані підста­ви, щодо відхилення його пропозиції, протягом трьох ро­бочих днів з дати прийняття такого рішення.

Спрощено процедуру закупівлі в одного учасника. Тепер Замовникам не потрібно отримувати погодження застосування процедури закупівлі в одного учасника в Уповноваженого органу. Збільшено перелік випадків, в разі яких Замовник може застосовувати процедуру заку­півлі в одного учасник, а саме:

- потреби здійснити додаткову закупівлю у того само­го постачальника з метою уніфікації, стандартизації або забезпечення сумісності з наявними товарами, техноло­гіями, роботами або послугами, якщо заміна поперед­нього постачальника (виконавця робіт, надавача послуг) може призвести до несумісності або виникнення проблем технічного характеру, пов'язаних з експлуатацією та об­слуговуванням;

- закупівлі товарів на товарних біржах;

- закупівлі товарів у разі припинення господарської діяльності, зокрема внаслідок банкрутства, за домовле­ністю з кредиторами;

Тільки при застосуванні закупівлі в одного учасника з'являється одне «але», отримувати погодження не по­трібно, та необхідно готувати акцепт пропозиції конкурс­них торгів за результатами застосування процедури за­купівлі в одного учасника.

Що стосується договору про закупівлю, то дія догово­ру може продовжуватися на строк, достатній для прове­дення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної у договорі, укладеному в попередньому році, якщо видат­ки на цю мету затверджено в установленому порядку.

 Прийняті зміни направлені на покращення роботи державних структур при здійсненні закупівель. Вони по­винні полегшити роботу комітетів з конкурсних торгів та принесуть економію для держави.