Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань державних закупівель» набрав чинності з 2 жовтня 2011р.
Одним з основних моментів прийнятих в вищезазначеному нормативно-правовому акті є зменшення кількості державних підприємств, які підпадають під дію Закону про державні закупівлі.
Розглянемо більш детально всі нововведення Закону.
Одним із них є визначення - моніторинг закупівель, тобто систематичне спостереження за станом здійснення Замовниками державних закупівель та аналіз їх ефективності. Даний моніторинг буде проводити Уповноважений орган - Міністерство економічного розвитку та торгівлі. Незрозуміло тільки яким чином та на якій основі він буде проводитися.
Іншим нововведення для державних підприємств, які проводять закупівлі за власні кошти, запроваджено нову систему. Проводити торги доведеться тільки у тому випадку, якщо підприємство відповідає хоча б одній з таких ознак:
1) підприємство користується податковою пільгою, передбаченою податковим, митним законодавством України, - протягом користування такою пільгою;
2) підприємство відповідно до закону звільнено від обов'язку сплачувати заборгованість перед бюджетами, за єдиним внеском на загальнообов'язкове держав не соціальне страхування, за зобов'язаннями перед фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування - протягом календарного року від дати такого звільнення;
3) отримує пряму або опосередковану бюджетну підтримку, в тому числі у вигляді компенсації частини витрат або відшкодування відсотків за кредитами, - протягом календарного року від дати одержання бюджетної підтримки;
Законодавець врахував інтереси Учасників і ще раз наголосив на тому, що Замовники не мають право вимагати плату за документацію конкурсних торгів. Документація конкурсних торгів, яка розробляється та затверджується Замовником, оприлюднюється для вільного доступу та безоплатно подається Замовником під час проведення торгів (конкурсних торгів) фізичним або юридичним особам. Змінами чітко встановлюється, що документація конкурсних торгів не є об'єктом авторського права та/або суміжних прав;
Також було спрощено процедуру придбання деяких предметів закупівлі. Окремими законами будуть визначатися особливості здійснення закупівлі таких товарів, робіт і послуг:
- неопромінені паливні елементи (твели) для ядерних реакторів;
- нафта або нафтопродукти сирі;
- електрична енергія, послуги з її постачання, передачі та розподілу;
- централізоване постачання теплової енергії;
- природний і нафтовий газ та послуги з його транспортування, розподілу і постачання;
- послуги поштового зв'язку, поштові марки та марковані конверти;
- телекомунікаційні послуги, у тому числі з ретрансляції радіо - та телесигналів (за винятком послуг мобільного зв'язку та послуг Інтернет-провайдерів);
- послуги міжнародних фінансових організацій, пов'язані із залученням їх кредитів (позик);
- послуги з підготовки фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів (післядипломна освіта) за державним замовленням;
-товари, роботи і послуги, закупівля яких здійснюється за кошти, розпорядником яких є спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади із забезпечення підготовки і реалізації в Україні інфра-структурних проектів для виконання завдань та заходів з підготовки і проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу та інших міжнародних спортивних подій (у рамках виконання Державної цільової програми підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу);
- освітні послуги, що надаються закордонними вищими навчальними закладами та науковими установами: студентам, аспірантам, науковим і науково-педагогічним працівникам за межами України;
- послуги з централізованого водопостачання та водовідведення;
Для юридичних осіб, які провадять діяльність у сферах, визначених статтею 5 Закону України "Про природні монополії". Відповідно до цього Закону регулюється діяльність суб'єктів природних монополій у таких сферах:
- транспортування нафти і нафтопродуктів трубопроводами;
- транспортування природного і нафтового газу трубопроводами та його розподіл;
- зберігання природного газу в обсягах, що перевищують рівень, який встановлюється умовами та правилами здійснення підприємницької діяльності із зберігання природного газу (ліцензійними умовами);
- транспортування інших речовин трубопровідним транспортом;
- передачі та розподілу електричної енергії;
- користування залізничними коліями, диспетчерськими службами, вокзалами та іншими об'єктами інфраструктури, що забезпечують рух залізничного транспорту загального користування;
- управління повітряним рухом;
- централізованого водопостачання та водовідведення;
- транспортування теплової енергії;
- спеціалізованих послуг транспортних терміналів, портів, аеропортів за переліком (590-2010-п), який визначається Кабінетом Міністрів України.
Перелік суб'єктів природних монополій складається та ведеться Антимонопольним комітетом України відповідно до його повноважень.
Збільшився список предметів закупівлі, на які не поширюється дія Закону:
- товари і послуги, пов'язані з операціями Національного банку України із забезпечення управління золотовалютними резервами, їх розміщення, купівлі та продажу на вторинному ринку цінних паперів, здійснення валютних інтервенцій шляхом купівлі-продажу валютних цінностей на валютних ринках;
- платні послуги у розмірі, визначеному нормативно-правовими актами, що надаються органами державної влади, органами місцевого самоврядування або іншими особами, уповноваженими такими органами, та обов'язковість отримання яких встановлюється законодавством;
- послуги з оренди нежитлових приміщень, які знаходяться у державній та комунальній власності, для розміщення бюджетних установ;
- юридичні послуги, пов’язані із захистом прав та інтересів України під час врегулювання спорів, розгляду у закордонних юрисдикційних органах справ за участю іноземного суб'єкта та України;
- об'єкти державного цінового регулювання і послуги, закупівля яких здійснюється Аграрним фондом відповідно до Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України";
- товари, закупівля яких здійснюється Державним агентством резерву України та його підприємствами шляхом укладення договорів купівлі продажу, ф'ючерсних, форвардних контрактів виключно на біржовому ринку (товарних, фондових біржах) в установленому законодавством порядку згідно з номенклатурою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України;
- товари, що реалізуються відповідно до Закону України "Про державний матеріальний резерв", закупівля яких здійснюється розпорядниками бюджетних коштів. Умови такої реалізації визначаються Кабінетом Міністрів України;
- послуги з авіаперевезень осіб, щодо яких здійснюється державна охорона відповідно до статті 5 та частини першої статті 6 Закону України "Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб;
Не були обділені увагою норми передбачені ст. 10 Закону Значно полегшено роботу комітету з конкурсних торгів. Замовнику не потрібно буде оприлюднювати на веб-порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Законом, інформацію про закупівлю, а саме:
1. Відомості щодо рішення Уповноваженого органу про погодження або відмову у погодженні застосування процедури закупівлі в одного учасника;
2. Повідомлення учасників про результати процедури закупівлі;
3. Повідомлення про результати проведення попередньої кваліфікації;
4. Інформацію про одностороннє розірвання договору про закупівлю (у разі наявності а ,також, у випадках передбачених частиною четвертою статті 10 Закону, документи щодо процедури закупівлі не обов'язково готувати англійською мовою.
Ще одним полегшенням для членів комітету з конкурсних торгів є обов'язкове проходження навчання в сфері державних закупівель тільки головою та секретарем комітету з конкурсних торгів. Щодо інших членів комітету з конкурсних торгів, то таке навчання вони можуть пройти за бажанням. Порядок зазначеного навчання встановлюється Уповноваженим органом.
Законом вводиться нова процедура - закупівля за рамковими угодами.
Особливості укладення рамкових угод, перелік товарів і послуг, які можуть закуповуватися за рамковими угодами, визначаються Уповноваженим органом. Особливості виконання рамкових угод, порядок визначення генеральних замовників та взаємодії замовників з генеральним замовником за рамковими угодами визначаються Кабінетом Міністрів України. Особливою ознакою даної процедури, є те, що рамкова угода може укладатися на довготривалий час, не більше чотирьох років.
Нововведеннями передбачено ще один позитивний момент для Учасників, Замовник повинен надати Учаснику, пропозиція якого відхилена, аргументовані підстави, щодо відхилення його пропозиції, протягом трьох робочих днів з дати прийняття такого рішення.
Спрощено процедуру закупівлі в одного учасника. Тепер Замовникам не потрібно отримувати погодження застосування процедури закупівлі в одного учасника в Уповноваженого органу. Збільшено перелік випадків, в разі яких Замовник може застосовувати процедуру закупівлі в одного учасник, а саме:
- потреби здійснити додаткову закупівлю у того самого постачальника з метою уніфікації, стандартизації або забезпечення сумісності з наявними товарами, технологіями, роботами або послугами, якщо заміна попереднього постачальника (виконавця робіт, надавача послуг) може призвести до несумісності або виникнення проблем технічного характеру, пов'язаних з експлуатацією та обслуговуванням;
- закупівлі товарів на товарних біржах;
- закупівлі товарів у разі припинення господарської діяльності, зокрема внаслідок банкрутства, за домовленістю з кредиторами;
Тільки при застосуванні закупівлі в одного учасника з'являється одне «але», отримувати погодження не потрібно, та необхідно готувати акцепт пропозиції конкурсних торгів за результатами застосування процедури закупівлі в одного учасника.
Що стосується договору про закупівлю, то дія договору може продовжуватися на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної у договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку.